ghahve-torsh

چرا قهوه ترشه؟

ترشی (اسیدیته) یکی از مزه های اصلی قهوه است که معمولا در تمام انواع قهوه یافت می شه اما میزان و کیفیت اسیدیته یا ترشی در قهوه های مختلف متفاوته، این ترشی به خاطر وجود برخی اسیدها در میوه ی قهوه است.

می دونیم که قهوه نوعی میوه است و شبیه به گیلاسه و باید به این نکه توجه داشته باشیم که منظورمون از ترشی لذت بخش مثل ترشی مرکبات یا ترشی میوه هاست، مثل ترشی توت فرنگی گونه ی قهوه، منطقه ی کشت قهوه ، درجه ی رست و برشته کاری، دم آوری و عوامل بسیار دیگه ای بر ترشی قهوه ی ما تاثیر گذاره.

میدونیم که ما دو گونه ی رایج قهوه داریم به اسم عربیکا و روبوستا که گونه ی عربیکا ترشی بیشتری نسبت به روبوستا داره و میزان تلخی روبوستا به اندازه ای هست که باعث می شه شما ترشی روبوستا رو احساس نکنید یا خیلی ضعیف احساس کنید.

بسته به منطقه ی کشت قهوه، ترشی می تونه شدت یا کیفیت متفاوتی داشته باشه مثلا قهوه ای از کلمبیا ترشی شدید تری نسبت به قهوه ای از اتیوپی داشته باشه.

رست قهوه هم تاثیر زیادی در میزان و کیفیت اسیدیتی یا همون ترشی قهوه داره، هر چقدر قهوه بیشتر برشته بشه و رو به رنگ های تیره بره خواص و عطر و طعمش رو از دست می ده و طعم ها از طعم های اصیل قهوه فاصله می گیره و قهوه طعمه هایی مثل طعم های دودی ناشی از رست رو به خودش می گیره.

بعد از اون دم آوریس قهوه تاصیر به سزایی در میزان ترشی قهوه داره، مخصوصا در زمان آسیاب قهوه که هر چقدر اندازه ی ذره های آسیاب شده ی قهوه درشت تر از حد معمول و مناسب باشند قهوه ترشی بیشتری خواهد داشت.

پس با این توصیفات ترشی در قهوه یک ایراد و اشکال نیست بلکه بخشی از اصالت و ماهیت طعمی قهوه است، اما مساله ی ما ترشی نامطبوع و زننده ای هست که ممکنه در بسیاری از قهوه ها احساس کنیم، اما دلیل این ترشی نامطبوع چیه؟

اما اگر ترشی زننده در قهوه احساس می کنید یا دانه ی قهوه ی بی کیفیتی دارید یا مشکلی در زمان دم آوری هست، خرید قهوه ی آسیاب شده و استفاده از دانه ی قهوه ای که تازه نیست تاثیر زیادی در کیفیت اسیدیته قهوه داره.

برچسب ها: بدون برچسب

Leave A Comment